poniedziałek, 7 marca 2016

Garść muzyki

Ostatnie odkrycia, jakoś tak krążą głównie wokół twórczości patriotycznej. I jest to chyba przypadek, choć nie ukrywam, że lubię ją z reguły. Wyjątek stanowi fińska grupa psychodeliczna Jess and the Ancient Ones. Ale nie o nich, tym razem. W niedzielę w TV był koncert "Niezłomnym Honor", nie oglądałem go wprawdzie, ale w ucho wpadła mi piosenka, którą już gdzieś tam słyszałem, ale nie skojarzyłem słów. Jak się okazuje słowa są zbitką polskiego i angielskiego, "Mała little flower". Utwór śpiewa Katy Carr, brytyjska wokalistka o polskich korzeniach. Po śpiewie widać, że język polski nie jest jej najmocniejszą stroną, natomiast chęć śpiewania piosenek o polskiej historii i polskich bohaterach, przez w zasadzie Angielkę, jest godna podziwu, bo chyba w tym wypadku nie chodzi o chodliwość tematu.  

"Polonia" to najnowsza płyta artystki
 
Zespół Horytnica istnieje od roku 2007. Na pierwszej płycie jakby punkowo, potem heavy-metalowo. Tematy okołowojenne, ale nie tylko, bo odwołania znajdziemy i do Piastów (Cedynia) i do Zawiszy Czarnego i złotego okresu Rzeczpospolitej ('Lisowczycy"). Oprócz cięższych brzmień, grupa serwuje udane ballady, jak "Zaślubieni (Miłość i Wojna cz 1)", "Katyńskie Łzy". Z szybszego tempa polecam "Zdradzony Kraj"



Na zakończenie "Forteca". 12 marca ma być koncert w Sochaczewie. Z zespołem zetknąłem się w ubiegłym roku, kiedy szukałem podkładu do prezentacji przygotowanej na 11 listopada. Konkretnie to instrumentalnej wersji "Szarej Piechoty". Znalazłem ich wersję rockową, a po dalszym poszukiwaniu zespół zachwycił mnie nie tylko aranżacjami pieśni patriotycznych, ale swoimi kompozycjami. Koniecznie do prezentacji chciałem użyć utworu  "Pomnik z Prawdy", a o pozwolenie napisałem do zespołu. Otrzymałem bardzo miłą odpowiedź, chłopaki zgodzili się bez łaski. 
Zespół ma na koncie dwie płyty, "Kto dziś upomni się o pamięć" i "Rotmistrz", dedykowaną Witoldowi Pileckiemu.


4 komentarze:

  1. Mam mieszane uczucia względem piosenek szumnie zwanych patriotycznymi

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlaczego szumnie? Piosenka traktująca o polskiej historii, gloryfikująca czyn zbrojny w obronie ojczyzny, jest piosenką patriotyczną. Oczywiście można mieć zarzuty do ich formy i będzie to dla mnie zrozumiałe, bo przecież nietrudno w takiej sytuacji o patos, ale są to piosenki wpisujące się w kanon.

    OdpowiedzUsuń
  3. A mnie właśnie bardzo cieszy, że ktoś współcześnie odwołuje się do polskiej historii. Być może to jedyny sposób, żeby jakoś bardziej zainteresować nią młodych ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  4. przyznam szczerze,ze pierwszy raz slysze o tym zespole,ale mysle,ze piosenki godne sa przesluchania moze znajde w internecie
    Ja bardzo lubie odwiedzac Twoja strone juz od czasow interii,ciesze sie,ze sie odnalezlismy,tylko nie udaje mi sie wpisac Twojego blogu do mojej linkowni ,ale bede dalej probowac
    pozdrawiam cieplo ulka

    OdpowiedzUsuń