czwartek, 9 czerwca 2016

Wyprawa na cegły

Bodajże 2 czerwca po południu pojechaliśmy sobie z kolegą Łukaszem, na mały rajd po okolicy, który nazwałem wyprawą na... cegły. Nie wiem, czy jest dział historii, archeologii zajmujący się cegłami, często zastanawiałem się czego można się z nich dowiedzieć. Okazuje się, że student z politechniki Wrocławskiej opracował system szacowania wieku budynków na podstawie pomiarów cegieł. Ciekawe, choć moim zdaniem cegła może brać udział w budowie więcej jak jednego budynku.
 Sygnatury na cegłach w okolicznych domach mogą być również ciekawym źródłem informacji, np jakie działały w okolicy cegielnie, bo nie musiały być to wcale wielkie zakłady. Naszą uwagę przykuwają zwłaszcza domy w stanie rujnacji, pozwalające na obejrzenie materiału ze wszystkich stron. Kolega nawet zbiera te cegły, chcąc z nich wybudować jedną ścianę w swoim domu. Na zbieraniu się nie kończy, bo towarzyszy mu spora wiedza na ich temat. Trasa wiodła przez Kuznocin, Boryszew i Andrzejów Duranowski. Oto parę ciekawostek:


Obora w Kuznocinie. Na jej szczycie znajduje się tabliczka poniżej:


1928 P.I

Z cegielni w Kuznocinie, czyli z niedaleka

Na Malesinie

Wujtowizna... Cóż to takiego?
Cegielnia Błonie

W Duranowie zauważyłem na jednej ze ścian taki oto krzyż.
 


3 komentarze:

  1. Radku, gratuluję pomysłu na tę wycieczkę, a Twojemu koledze hobby. Ja bym na to nie wpadł, choć sam wygrzebałem sporą liść cegieł z pewnej niczyjej(?) ruiny. Cegieł z czasów kiedy na te ziemie należały do Niemiec i to w całkiem dobrym stanie. Tyle, że ja do tego żadnej wagi nie przywiązywałem, liczył się materiał..., za darmo :)
    Wujtowizna kojarzy mi się z wójtem. Tak funkcja administracyjna była kiedyś bardzo ważna, choć powinna być pisana przez "ó". Chyba, że chodzi o wujka (?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie takie cegły są dość często spotykane, więc raczej "wujtowizna". Myślę że nazwa jakiejś zapomnianej cegielni.

      Usuń
  2. Możliwe, że jest taki dział archeologii, skoro są specjaliści co zajmują się na przykład jedynie grotami strzał.

    Zacne okolice, czasem lubię popatrzeć sobie nawet na zdjęcia takich ciekawych miejsc w naszym kraju.

    Dzięki za życzenia. :) To zdrowie właśnie jest obecnie u mnie czymś istotnym, co chcę jakoś lepiej chronić. A wtedy reszta sama się poukłada jak sądzę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń