niedziela, 13 listopada 2016

11 Listopada w Sochaczewie

Kolejna rocznica pięknej daty, pięknego dnia, pięknego pomimo słotnej, listopadowej aury. Uroczystości rozpoczęły się od odsłonięcia przy odremontowanym właśnie moście pamiątkowej tablicy i nadania mu imienia bohatera, który przy nim poległ w w 1939 roku, broniąc przed kolejnym zagrożeniem w zasadzie dopiero co odzyskanej w 1918 niepodległości. Tablica jest kolejną już na Trakcie Pamięci Bohaterów Bitwy nad Bzurą 1939 roku.

Most zamknięto i remontowano... i remontowano... i remontowano...
|i otworzono w końcu, gdy już wszyscy stracili nadzieję.
 Na tablicy znajdziemy dane historyczne o obronie Sochaczewa, biografię majora, oraz informację jak doszło do nazwania mostu imienia majora. Szczegółowo okoliczności śmierci bohatera opisałem już przy okazji relacji z rekonstrukcji obrony Sochaczewa - do przeczytania [tutaj].

Tablica, jedna z wielu, które pojawiły się na Trakcie Pamięci (autor Jakub Wojewoda)


 Dalsza czść obchodów odbyła się na Placu Kościuszki, były przemówienia, kampania honorowa, apel... poległych. Pieśni wojskowe śpiewał ponownie zespół Patria.





Patria przygotowuje się do koncertu. Zespół prowadzi Arkadiusz Mamcarz, organista z Kozłowa Biskupiego.


12 komentarzy:

  1. Bardzo uroczyście, może nawet z mostem sprężyli sie na tę okazję? Podoba mi się biało-czerwona ze zniczy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może. Ale męczyli się jak matka z łobuzem.

      Usuń
  2. Uświadomiłam sobie że ja nigdy w Sochaczewie nie byłam. To znaczy byłam dwa razy /ostatnio 2 lata temu/ ale zaraz z dworca PKP poszłam do autobusu który mnie zawiózł do Żelazowej Woli.
    A ja przecież bardzo lubię małe miasta i miasteczka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem, czy w Socho jest coś kuszącego oprócz ruin zamku dwóch muzeów. Miasto takie sobie, odbudowane po wojnie bez wizji, rzekłbym brzydkie. Jego atrakcja dla mnie tkwi w tym co niewidzialnej przeszłości.

      Usuń
    2. Z pewnością jest w Sochaczewie wiele ciekawych zakątków. każde miasto a nawet mała miejscowość ma przecież swoją historię.
      Ale przypomniałam sobie że macie to Muzeum Kolejki Wąskotorowej. Warto aby moje dzieci ze swoimi dziećmi je zwiedziły?

      Usuń
    3. I tu też takowe są, ale bez dobrze obeznanego autochtona niemożliwe do odnalezienia. :) Kiedyś może pokuszę się o wpis zagadki Sochaczewa :) Na razie zapraszam na współtworzony przeze mnie portal:

      http://starysochaczew.pl/

      Tak, ale polecam przyjazd w sezonie letnim, kiedy organizowane są wycieczki do Puszczy Kampinoskiej. Albo najlepiej na jakąś imprezę z wolnym wejściem, raz - dwa do roku takie są organizowane.

      Usuń
  3. Ale to dziwne,że takie piękne święto a obchody takie smutne...Dlatego wybraliśmy się do Krakowa pośpiewać;)
    Podziwiam i duży szacun - zajrzałam na stronkę starysochaczew:)Gdybym miała więcej czasu to może bym się pokusiła o taką stronę dla mojego miasteczka,bo historia bardzo ciekawa.No ale aż takim miłośnikiem historii nie jestem;)
    Pozdrawiam Anastazja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pora roku smutna, obchody raczej normalne.

      Usuń
  4. Całkiem różne obchody od tych w stolicy. Przede wszystkim chyba spokojniejsze. Bym się wymienił chętnie. :)

    O cytat z Kazika śpiewającego utwory Toma Waitsa. Akurat mam tę płytę i bardzo ją lubię, tłumaczenia też bardzo dobre pana Kołakowskiego.

    Bonamassę odkryłem parę lat temu dopiero.

    Na szczęście można dosłać mailem te dokumenty.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. na obchodach niepodległościowych nigdzie nie byłam. jak co roku tego dnia, miałam inne plany :)

    OdpowiedzUsuń
  6. i ja nigdzie nie byłem 11 listopada ale widzę, po zdjęciach że było bardzo uroczyście

    OdpowiedzUsuń