niedziela, 6 marca 2016

Żołnierze wyklęci w sochaczewskim muzeum

Wczoraj, tj. 5 marca 2016 muzeum gościło Wyklętych. Poszedłem około 13, na wieczór mieliśmy umówionych gości, więc niestety nie byłem na wszystkich punktach programu. Swój przyjazd zapowiedzieli kombatanci, członkowie grupy "Kampinos" i uczestnicy Powstania Warszawskiego, niestety nie wszyscy dotarli ze względu na zaawansowany wiek i wynikające z niego problemy zdrowotne. 

Przemawia mój znajomy ppor Jerzy Kocimski.

Generalnie okolice Sochaczewa średnio są kojarzone z działalnością Wyklętych. Ale niektórzy uczestnicy walk nad Bzurą mają w swoich biografiach epizod antykomunistycznego podziemia. Najbardziej chyba jaskrawym i tragicznym przykładem jest postać ppłk Łukasza Cieplińskiego "Pługa", zamordowanego strzałem w tył głowy w 1951. Było to 1 marca... W 1939 Ciepliński wsławił się na polu bitwy, rozbijając podczas osłony przeprawy w Witkowicach 8 niemieckich czołgów.  Podczas wycieczki rowerowej w 2014 zrobiłem zdjęcie pamiątkowego obelisku, który tam stoi.


Jego biogram można było przeczytać także na jednej z wystawionych w holu tablic w muzeum. 
Obejrzałem film dokumentalny o grupie Kampinos, który wyświetlono o 13. Cóż, też dotyczył wydarzeń II wojny, a nie wyklętych, skupiał się na temacie ataku na lotnisko na Bielanach i innych akcjach przeprowadzonych przez partyzantkę kampinoską. W programie miał być inny film, "Transformacja" Grzegorza Brauna. Na zakończenie (mojej wizyty, a nie programu) jeszcze prezentacja broni, dokonana przez Arkadiusza Okurowskiego.
Ostatnie dwa punkty to zwiedzanie wystawy "Żołnierze Wyklęci - chwalebni bohaterowie bitwy nad Bzurą 1939 r." (chodzi o wspomniane tablice) - otwarcie wystawy "Bogu i Polsce Harcerstwo Niepokorne i niezależne w Polsce 1945-1990". Myślę, że zdołam na nie rzucić okiem innego dnia.

2 komentarze:

  1. Kolejna odsłona Rademenesa? Trochę wstyd mi, bo mnie historia odrzuca.. Chyba mam uraz, a powinna mnie jednak przynajmniej historia własnej ojczyzny interesować!
    loonei

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż ja mogę... Może trzeba znaleźć jakiś punkt zaczepienia?

      Usuń