środa, 19 lipca 2017

Wywiady

Wczoraj cały dzień słuchałem i nagrywałem. Opowieści sprzed lat i piosenek, śpiewanych przez 87 letnią panią Genowefę. Być może są wśród nich takie, które pamięta tylko ona.


Trzech wiarusów poszło
troszkę maści niosło
chcieli Chrystusa pomazać
nie chciał im się pokazać


Alleluja

Lecz się meldowali
Blizny pokazali
Więc na łaski swojej znak
Pan przemówił do nich tak:

Allejuja

Słuchaj Hallerczyku
i ty Dowborczyku
Słuchaj i ty Legionie
Co wam powiem na stronie

Alleluja

Polska zmarchwywstała
Bogu za to chwała
Wy się kłócić lubicie
Jeszcze raz ją zgubicie

Alleluja

Nie psuć mego dzieła
By mnie złość nie wzięła
Jazda do Ojczyzny wrót
Baczność zachód, baczność wschód!

Alleluja

A kto by przeszkadzał
Wspólną sprawę zdradzał
Marsz do Rosji z Dąbalem
Albo do Jeruzalem

 Alleluja

Od razu przypomniałem sobie, że w moich zbiorach znajduje się pocztówka, która oddaje trochę klimat tej piosenki. 



Pani Genowefa nie była jedyną osobą którą odwiedziłem, wielu ciekawych informacji o sztuce ludowej z Famułek, zwłaszcza hafcie dowiedziałem się od p. Urszuli, której małżonek był od od 1972 roku leśniczym w Krzywej Górze (wschodnia część Famułek Królewskich).

6 komentarzy:

  1. Oj, to robisz kawał dobrej roboty, bo takie rzeczy trzeba utrwalać, sama żałuję, ze nie nagrywałam opowieści moich dziadków. Chociaż niektóre powiedzonka mojej babci zapisałam, kiedyś podzielę sie nimi na blogu.
    Ta piosnka/pieśń bardzo aktualna zresztą...

    OdpowiedzUsuń
  2. Przejmujesz schedę po Oskarze Kolbergu? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdzieżbym śmiał się porównywać... :)

      Usuń
  3. To cieszy, że są jeszcze tacy ludzie jak pani Genowefa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mogę tylko przyklasnąć takim pomysłom. :) Bo za powiedzmy 20-30 lat wiele elementów naszej kultury może stać się już niezrozumiałymi dla ludzi.

    Podobne działania podejmują studenci bodajże etnografii, którzy fotografują na Wschodzie Polski (chyba tam) takie specjalne chusty do ozdabiania ikon. W telewizji o tym mówili niedawno i także bardzo mi się pomysł spodobał.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. No w sumie to raczej nigdy nie zrozumiem czemu ludzie wybierają takie grupy przestępcze na swoje nowe ,,rodziny, przyjaciół" itp. Sądzę teraz, że wszyscy co wierzą w zwichrowane słowa z Koranu zasługują na pogardę i zwalczanie. Bo to co czynią może innym szaleńcom wskazać drogę do podobnego odczytywania np. Biblii. Ogólnie to szokiem jest dla mnie jak Europejczyk porzuca wszystko, by przejść na stronę terroru.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń